Verzameling van leuke campagnes ter inspiratie ;)

Inspiratiemateriaal (video) campagnes voor social media.

In verband met het slecht kunnen embedden van videocontent in de nieuwsbrief en de grote hoeveelheid video die deze week aan bod komt, hebben we gekozen het beeldmateriaal toe te lichten middels een blogpost.

Verwacht geen uitvoerige analyses per video, maar lees alles om je te laten inspireren. We lichten kort wat sterke (en zwakkere) punten toen van de onderstaande beelden en we hopen dat jullie hier straks genoeg inspiratie uit halen om aan de slag te gaan met je eigen content! 😉

Laten we eens een kijkje nemen.

CoolBlue staat natuurlijk al langer bekend om leuke extra’s. Letterlijke elevator-pitches, leuke beschrijvingen van producten en gave video’s. De bovenstaande video begint zoals je zou verwachten van een bedankje. Het slaat echter al snel om naar leuke extra’s en die glimlach wordt alleen maar groter.
Deze video typeert de sfeer binnen CoolBlue en geeft een goede indruk van de organisatie voor ons als consument.

John Lewis, een soort bol.com, staat bekend om de leuke kerstadvertenties. Deze ad draait om Buster de Boxer en de video spreekt voor zich. De kenmerkende kerstsfeer wordt goed benut en de boodschap is helder. Ze proberen (net als CoolBlue) niets te verkopen in eerste instantie, maar geven aan waar ze voor staan.
Deze video’s zorgen voor veel views en shares waardoor het merk gepromoot wordt en je op de lange termijn (hopelijk) meer verkoopt.

Vorige week zagen we al een commercial van Chocomel, maar deze wilden we jullie ook graag meegeven. Op welke manier zorg je nu dat het imago van je bedrijf (in geval van chocomel: lekker warm in de winter met een chocomel) verandert zodat je nieuwe productlijnen/ideeën kunt inzetten.

Chocomel maakt hier een soort geheime actie van en haakt hiermee niet alleen in op actuele trends maar maakt ook slim gebruik van het inzetten van influencers (BN’ers) en hun netwerk.

Amazon zorgt hier voor een grappige twist op religieuze verschillen en vriendschap. Zelfs met de verschillen in dagelijks leven en religie hebben deze twee vrienden toch veel gemeen. Ze sturen elkaar zelfs hetzelfde cadeau 😉 via Amazon uiteraard.

Een goed voorbeeld van het assortiment van Amazon en glimlach die het presentje brengt.

Natuurlijk kan het ook eenvoudig.

Een lange gave video hoeft niet. Elegantie kan hem ook zitten in de eenvoud van een foto of korte video.
Verhalen vertellen middels één foto, één beeld is lastig, maar sommige bedrijven slagen er goed in.

De commercial van Ikea laat zien dat het niet altijd lang hoeft en heeft een soort van grafische folder gemaakt. Op deze manier is de sfeer en setting duidelijk die Ikea wil neerzetten en koppelen ze hier producten uit hun assortiment aan.
Dit kan een mooie manier zijn om reclame te delen via YouTube of televisie, maar op social media slaat deze manier van content waarschijnlijk wat minder aan. Of dit voor jullie ook het geval is, dat zal je moeten testen. 🙂

 

De onderstaande tweet van Boomerang Create is zo strak neergezet dat de eenvoud de kracht van de boodschap versterkt. Dit eerbetoon aan Johan Cruijff koppelt de nagedachtenis en het rugnummer in één strak beeld. Om dit te kunnen heb je een enorm creatief oog nodig en veel oefening. Het is wel hele mooie manier van goodwill creëren!

Natuurlijk kan het ook enorm fout gaan als je niet goed oplet wat je plaatst. Onderstaand voorbeeld (van debestesocialawards.nl) is misschien wat extreem en zal jou niet gebeuren als je actief bezig bent met je doelgroep of branche, maar het geeft wel goed weer wat er kán gebeuren.

De boodschap die mee kunt nemen is dat je altijd goed moet kijken hoe jullie je bedrijf gaan positioneren en hoe je wilt dat je doelgroep je ziet. Denk goed na over mogelijke gevolgen en meet altijd je resultaten!

Kijk bijvoorbeeld naar Mona, dat sterk inhaakt op een platform dat toen enorm opkwam, Tinder. Een sexy, spannende of lekkere foto kunnen wij ook plaatsen dacht Mona, maar dan wel in ons eigen jasje.
Op deze manier laten ze zien dat ze spontaan en actueel zijn, maar komt ook een stukje merkidentiteit naar voren.
Mona toetjes zijn lekker en dat mag je best weten!

 

De post van het WNF, die vorig jaar redelijk wat aandacht trok, is een grote tegenhanger van de bovenstaande post. Vrolijk en gezellig zijn geen termen die bij je op zullen komen. Wel brengt het de boodschap enorm goed over.
De ‘grimmige’ toekomst van de aarde en de noodzaak om toch eens drie keer na te denken over het milieu. De impact die deze post creëert is wat het WNF wil bereiken en ze slagen mijns inziens goed in het overbrengen van de waarden waar zij voor staan.

Nog even kort.

Aan de hand van al deze voorbeelden hopen we jullie te inspireren voor je eigen campagnes. Suggesties om toe te voegen horen we heel erg graag! Daar help je je medestudenten alleen maar mee! Dat kan natuurlijk gewoon via een reactie hieronder of kom even langs op kantoor.

Heel veel creatieplezier!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.