Lezing neuromarketing door Edward Niemeijer

foolballcentertoday-1

Edward Niemeijer over neuroresearch

Vrijdag 23 december werd er op Saxion een lezing gegeven door Damian Lankheet en Edward Niemeijer. Damian is een student van de studierichting Online Marketing en vertelde over zijn succes op Instagram. Met zijn eigen account Footballcentertoday wist hij in ongeveer 9 maanden tijd het indrukwekkende aantal van ruim 200.000 volgers op te bouwen! Zijn hele verhaal kun je lezen in een artikel van Danny Oosterveer op Marketingfacts.

Edward Niemeijer werkt bij het bedrijf LimeSquare en weet alles over neuromarketing. Zelf noemt hij het liever neuroresearch, omdat je onderzoek doet naar hersenactiviteit. Dit onderzoek geeft nuttige informatie, zodat je je marketinguiting optimaal kunt inrichten om de consument op de juiste manier te bereiken. Het is dus geen volledig nieuwe vorm van marketing, zoals het woord ‘neuromarketing’ doet vermoeden, het helpt je marketing te verbeteren.

Het onbewuste brein

Neuromarketing is gebaseerd op het onderzoeken van emoties en reacties in het deel van je hersenen dat onbewust duizenden beslissingen per dag maakt. Slechts 5% van alle beslissingen die je op een dag neemt, zijn bewust! Het is dus slim om als bedrijf met je marketing en je producten in te spelen op dat deel van de hersenen dat de onbewuste beslissingen maakt. Dat deel van de hersenen zal het altijd winnen van het bewuste brein, tenzij iets echt onmogelijk is of er te grote risico’s aan verbonden zijn. Je kunt dat prachtige huis van €3.000.000 nog zo graag willen hebben, als je het niet kunt betalen wordt het niks. Die beslissing kan het bewuste brein wel nemen.

golden-circle

Edward begon met het verhaal over de zogeheten ‘golden circle’. De 3 delen waarin deze golden cirkle is opgedeeld, komen overeen met het deel van de hersenen waarin de informatie wordt verwerkt. Hij vertelde: “heel veel bedrijven weten tegenwoordig prima wat ze doen en hoe ze dit doen, maar slechts een paar bedrijven weten ook waaróm ze doen wat ze doen. En vooral dat laatste maakt het verschil tussen succesvolle bedrijven en minder succesvolle bedrijven”. Om succesvol je boodschap over te kunnen brengen en je product op de markt te zetten, is het belangrijk dat je de cirkel van binnen naar buiten afgaat:

  • In het deel ‘why’ maak je duidelijk waarom dat wat jij doet belangrijk is. Hiermee speel je in op het onbewuste brein, dat het grootste deel van de beslissingen op zich neemt. Dit is dus ook direct het belangrijkste deel van de hersenen dat je moet zien te bereiken.
  • Daarna vertel je over ‘how’, je USP’s. Dit zijn tegenwoordig alibi’s geworden voor het bewuste brein, zodat je kunt verantwoorden waarom je onbewuste brein heeft besloten het product aan te schaffen.
  • Als laatste komt ‘what’, het deel waarin je vertelt welk product je specifiek aanbiedt.
Simon Sinek over de Golden Circle

Neuroresearch methoden

Om te bekijken hoe je marketingboodschap overkomt in het onbewuste brein, kun je gebruik maken van verschillende technieken:

  • Eyetracking
    • Hiermee wordt precies duidelijk waar mensen kijken op het moment dat ze je marketinguiting bekijken. Wordt de aandacht getrokken door de juiste onderdelen, waarvan jij wilde dat ze de aandacht trokken?
  • Facial coding
    • Dit is een techniek die met behulp van een camera precies kan meten welke emotie het gezicht laat zien op het moment dat iemand naar een bepaalde marketinguiting kijkt. Bij elke emoties spannen andere spieren zich samen, volledig automatisch en onbewust. Dit kan toch heel nauwkeurig worden waargenomen met behulp van facial coding.
  • EEG en FMRI
    • Met behulp van EEG en FMRI kun je hersenactiviteit en de plaats van hersenactiviteit meten op het moment dat iemand naar een bepaalde marketinguiting kijkt. Op basis hiervan kun je precies nagaan welke associatie iemand heeft bij het zien van een bepaalde afbeelding of een filmpje. Activeert het deel van de hersenen waarmee je pijn ervaart? Of juist het deel dat verantwoordelijk is voor geluksgevoelens?
neuroresearch-limesquare

Bij gebruik van combinaties van bovenstaande technieken kun je optimaal bepalen hoe bijvoorbeeld een reclame overkomt. Waar kijken mensen en hoe voelen ze zich als ze daar kijken? Komt dit overeen met het gevoel dat je wilt oproepen? Als je dit allemaal op elkaar kunt laten aansluiten zal de beleving van de consument optimaal zijn en zal het onbewuste getriggerd worden om te doen wat je gevraagd wordt in de reclame. Met behulp van de eerdergenoemde neuroresearchtechnieken heb je een testgroep van slechts 20 mensen uit de juiste doelgroep nodig om met 95% betrouwbaarheid te kunnen zeggen of een concept op de juiste manier aanslaat bij je doelgroep!

Deze combinatie vormt de toekomst en geeft 'meer voor minder': betere resultaten met minder geld.

In de toekomst zal het toepassen van neuroresearch steeds belangrijker worden, niet alleen in de marketing. Er zijn oneindig veel mogelijkheden om op verschillende momenten en manieren in te spelen op iemands onbewuste brein. Een extreem voorbeeld kan zijn dat deze technieken worden toegepast in auto’s, zodat bijvoorbeeld je snelheid automatisch begrensd wordt op het moment dat de persoon achter het stuur boos is. De vraag hierbij is natuurlijk: hoe ver moeten en mogen we gaan?

img_7054

Neuroresearch is nu erg in opkomst en zal in de toekomst steeds belangrijker worden, maar dit is niet het enige. Twee andere belangrijke onderwerpen zijn big data en marketing automation. Vooral de combinatie van deze 3 onderwerpen zal zorgen voor steeds betere marketing, die steeds meer gericht wordt op specifieke doelgroepen of zelfs specifieke personen. Door het verzamelen, opslaan, analyseren en toepassen van heel veel data, kan precies worden uitgezocht welke interesses mensen hebben.

Ook kan dit toegepast worden voor bijvoorbeeld weather based marketing. Momenteel wordt dit al door LimeSquare toegepast voor Vredestein, in combinatie met marketing automation. Aan de hand van allerlei informatie over het weer in meer dan 50.000 gemeentes in heel Europa, kan geautomatiseerd bepaald worden welke soort band wordt getoond in een online advertentie. Als het sneeuwt in Berlijn, krijgt iemand daar een winterband te zien, terwijl iemand in het zonnige Amsterdam op hetzelfde moment een all weather band te zien krijgt. Deze combinatie vormt de toekomst en geeft ‘meer voor minder’: betere resultaten met minder geld, omdat je je marketing heel specifiek kunt richten.

Groetjes, Nicole Cusveller
Geen reactie's

Geef een reactie